Webloggen: wanneer wel, wanneer niet? 

Is webloggen hét communicatiemiddel van de toekomst?
Of is dit weer zo’n luchtbel?

Een weblog (of kortweg ‘blog’) is een soort (eenvoudige) ‘website-met-toeschouwers’. Vaak wordt het een ‘internetdagboek’ genoemd. Hoofdkenmerk is, dat de eigenaar van het weblog communiceert met zijn lezers. Interactief, zoals dat heet. Je zou zeggen: dat gebeurt toch al via mijn website? Nou nee, niet op dezelfde manier. Want met een website heb je contact met individuele respondenten, die bijvoorbeeld een contactformulier invullen. En dat is allemaal privé.

Bij een weblog is dat anders. Hier wordt de inhoud regelmatig (soms dagelijks) aangepast, of liever: uitgebreid. En op elk nieuw bericht kunnen de lezers reacties plaatsen, die onmiddellijk zichbaar zijn op het web. Zo kan een soort ‘community’ ontstaan van regelmatige lezers, die niet alleen met de blogbeheerder, maar ook met elkaar in discussie gaan. Dan wordt een weblog een levendig en dynamisch instrument, dat bovenop de actualiteit zit.

Ook bedrijven en instellingen beginnen het weblog als communicatiemiddel te ontdekken.
Is het misschien ook iets voor uw organisatie? In de tabel hieronder heb ik de voors en tegens op een rijtje gezet. Doe er uw voordeel mee.

Pro’s van een weblog

Contra’s van een weblog

* Spotgoedkoop medium, eigenlijk gratis

* Kost tijd en energie om ’t bij te houden

* Snelste communicatie met je doelgroep

* Je moet graag willen communiceren

* Inspelen op de actualiteit

* ‘Dwang’ om steeds iets nieuws te plaatsen

* Transparantie, een ‘open’ organisatie zijn

* Je moet af en toe durven blozen

* Je opvattingen kunnen uitdragen

* Wel eigen meningen durven hebben

* Je voordeel doen met reacties (= leren)

* Minder geschikt voor ‘korte lontjes’

* Dwingt jezelf tot introspectie over je bedrijf

* Niet geschikt voor ‘ondernemers in ruste’

Conclusie:

Het starten van een weblog is een ideale manier om jezelf en/of je bedrijf of instelling op de internetkaart neer te zetten. Je kunt dat doen op de manier die je zelf wilt. De mogelijkheden van dit medium ontdek je al snel nadat je ermee begonnen bent, is mijn ervaring.
Nog een voordeel: als je het goed aanpakt, kun je een groot deel van je huidige budget voor pr en reclame in je portemonnee houden. Kassa!

Er zijn eigenlijk maar drie voorwaarden om van bloggen een succes te maken:

*  er tijd voor willen uittrekken; moeite willen doen om een lezerspubliek op te bouwen (kan even duren)

*  zelfbewust genoeg zijn om een discussieplek te durven innemen in je eigen vak- of werkgebied

*  eerlijk zijn en openstaan voor zowel je eigen talenten als de kritiek van anderen

Een voorbeeld

Mijn laatste klant, een fotograaf, was de eerste aan wie ik een weblog adviseerde. Min of meer uit noodzaak. Ik kreeg de opdracht om een nieuwe tekst voor zijn website te maken. Maar zijn fotoportal bood slechts één tekstpagina aan. Waardoor ik al zijn bedrijfsinformatie – in een soort telegramstijl – in een half A4’tje moest persen. Daarom adviseerde ik hem om daarnaast een weblog te beginnen, waarop hij alles kwijt kon wat hij maar wilde. En uiteraard om vanaf zijn website naar dat weblog te linken.

Hier zijn reactie:

Dank voor het op weg helpen met mijn weblog, en voor de leuke titel die je ervoor bedacht hebt. Ik ga zeker mijn weblog onderhouden. Ik probeer minimaal eenmaal per week een nieuws-item op de blog te plaatsen. Je tip om de url van mijn blog toe te voegen in de ondertekening van mijn mails neem ik zeker ter harte.


   — Peter Kesselaar

 


Doe de test

 

Bent u nog niet vertrouwd met weblogs? En denkt u: misschien is dat ook wel iets voor mij? Maar twijfelt u nog?

Dan stel ik voor dat u de proef op de som neemt.

Door bijvoorbeeld het weblog van Artitekst een tijdje te volgen. Dat is pas recent gestart, dus moet zich ook nog ontwikkelen. U kunt dat dan op de voet volgen.

 

Wees welkom om vrijuit op mijn berichten (entry’s, in het blogjargon) te reageren (kan ook anoniem). In de linkerkolom van het weblog kunt u de optie aanklikken om uzelf op de maillijst te plaatsen. U krijgt dan telkens een mailberichtje, wanneer ik een nieuwe bijdrage heb geplaatst.

 

Eerlijk gezegd: ik ben net zo benieuwd als u. Want ook voor mij is dit een spannend avontuur.

 

Hier vindt u het weblog van Artitekst

 

Mijn ‘personal weblog’ (7-7-7) staat hier.

 

Doorpraten? Bel 070 - 366.25.76 of stuur een e-mail