Welkom bij Artitekst. De website van Arjan Gout.
Talpa
zendt Spermadonorshow uit
Column uit 2001 opnieuw
actueel!
Marijke Schaaphok, destijds creatief directeur bij Endemol, bedacht
vierenhalf jaar geleden het format voor 'Ik wil jouw zaad'. Joop van den Ende
wees het idee af als té genant.
'Waar ligt de grens van smakeloodheid?' vroeg ik mij af en schreef een hilarische
column, in de vorm van een brief van Schaaphok aan Van den Ende. Op woensdag 24 augustus 2005 werd de Spermadonorshow
alsnog door Talpa uitgezonden.
Lees
hier de column 'Doodgewoon'.
Artitekst Concept & Copy
bestaat
sinds 1988. Toen zette ik - nog werkzaam in het voortgezet onderwijs - mijn eerste
schreden op weg naar het zelfstandig ondernemerschap. Als freelance
tekstschrijver en communicatieadviseur.
Artitekst kan u van dienst zijn in verscheidene disciplines:
tekstschrijven,
tekstredactie, tekstcorrectie
direct mail,
folders, flyers en brochures
advertenties,
nieuwsbrieven,
advertorials
bedrijfsreportages,
interviews, columns
taal-/schrijftraining;
communicatieadvies
Via het navigatie-menu links op dit scherm
kunt u op elke pagina doorklikken naar de diverse onderwerpen.
Meer weten over mijn persoonlijke achtergrond?
Klik dan hier.
Mijn verhaal in Metro lezen? Klik hier.
Of lees hier over mijn verkeersideeën
Reacties
op Margarita-verhaal in Metro
Voor het artikel zelf, klik
hier
Hier kunt u over het artikel stemmen
Over mijn
achtergrond
Onderwijs geven aan jongeren heb ik altijd erg
leuk gevonden. Het was niet alleen geven, maar ook ontvangen. Aandacht, vooral.
Maar ook: de kans om belangrijke vaardigheden in mijzelf te ontplooien, zoals
het soepel leren omgaan met - soms wat dwarse - pubers, ouders en collega's.
Communicatie in al haar facetten. Instrueren, motiveren, corrigeren en
enthousiasmeren van groepen en individuen... een leerproces waarvan de vruchten
mij later goed van pas zouden komen. Toch zag ik mijzelf niet graag 'oud' worden
in het onderwijs. Mijn creatieve impulsen vroegen om meer speelruimte.
Toen ik enkele proefopdrachten mocht verzorgen voor een tekstbureau, greep ik
deze kans dan ook met beide handen aan. Mijn teksten werden goedgekeurd en
gepubliceerd. En het waren niet de minste opdrachtgevers: Agfa Nederland
en Vroom & Dreesmann.
Mijn creatieve zelfvertrouwen was nu ontketend. Ik liet er geen gras over
groeien en stapte naar de
Kamer van Koophandel om mijn bedrijf Artitekst in te schrijven. Vanaf dat moment
verwierf ik zelf mijn klanten. En genoot ik van dit nieuwe leerproces:
communiceren met heel nieuwe doelgroepen, die niet langer B1, 2H3
of 3V4 heetten, maar bijvoorbeeld 'alle potentiële aanschaffers van een
lease-auto' of 'alle prospects voor een nieuw verzekeringsproduct'. Naast de grote, ook veel kleinere klanten: middenstanders, die ik mocht helpen
fietsen en scooters te verkopen, of bedden en matrassen. Ik vond het allemaal
even boeiend.
Want dat is wel het grootste voorrecht van een tekstschrijver: dat je zomaar
terechtkomt in alle uithoeken van het bedrijfsleven en de maatschappij. Van
huisvuilzakkenfabrikant tot meubelmakerij. Van winkelier-op-de-hoek tot
multinational. Elke keer moet je je opnieuw verdiepen in de specifieke kennis en
wetenschap die de klant eigen is. Bij iedere opdracht leer je weer iets meer
over het bedrijfsleven, over de maatschappij. Kortom over... het leven zelf.
Toen een oplichter probeerde mijn
bedrijf (en dat van duizenden andere ondernemers) geld af te troggelen, begon ik
in 1993 - als een Peter R. de Vries avant la lettre - spontaan een actie tegen
deze schavuit. Lees hier het hele verhaal.
Eerste tv-opname over de actie. De EO
thuis op visite voor het programma 2Vandaag
Vervolgens heb ik in 1995 Stichting Eerlijk Zaken Doen (EZD) opgericht. Deze
stichting bestrijdt de malafide advertentiewerving in Nederland.
Na vijf jaar heb ik in 2000 mijn directeurschap van
Stichting EZD beëindigd. Sindsdien ben ik weer beschikbaar als tekstschrijver en
communicatieadviseur.
Ook houd ik mij bezig met enkele nieuwe creatieve projecten. Zoals technologische
vernieuwing op het gebied van verkeersveiligheid en de ontwikkeling van z.g.
'formats' voor nieuwe televisieprogramma's.
Terug naar begin pagina