Welkom bij Artitekst. De website van Arjan Gout. 

Talpa zendt Spermadonorshow uit
Column uit 2001 opnieuw actueel!

Marijke Schaaphok, destijds creatief directeur bij Endemol, bedacht  vierenhalf jaar geleden het format voor 'Ik wil jouw zaad'. Joop van den Ende wees het idee af als té genant.

'Waar ligt de grens van smakeloodheid?' vroeg ik mij af en schreef een hilarische column, in de vorm van een brief van Schaaphok aan Van den Ende. Op woensdag 24 augustus 2005 werd de Spermadonorshow alsnog  door Talpa uitgezonden.

Lees hier de column 'Doodgewoon'.

Artitekst Concept & Copy bestaat sinds 1988. Toen zette ik - nog werkzaam in het voortgezet onderwijs - mijn eerste schreden op weg naar het zelfstandig ondernemerschap. Als freelance tekstschrijver en communicatieadviseur.

Artitekst
kan u van dienst zijn in verscheidene disciplines:

Via het navigatie-menu links op dit scherm kunt u op elke pagina doorklikken naar de diverse onderwerpen.

Meer weten over mijn persoonlijke achtergrond? Klik dan hier.

Mijn verhaal in Metro lezen? Klik hier.

Of lees hier over mijn verkeersideeën

   Deining, freelance professionals in communicatie  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Reacties op Margarita-verhaal in Metro 

 


Voor het artikel zelf, klik
hier

Hier kunt u over het artikel stemmen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over mijn achtergrond

Onderwijs geven aan jongeren heb ik altijd erg leuk gevonden. Het was niet alleen geven, maar ook ontvangen. Aandacht, vooral. Maar ook: de kans om belangrijke vaardigheden in mijzelf te ontplooien, zoals het soepel leren omgaan met - soms wat dwarse - pubers, ouders en collega's. Communicatie in al haar facetten. Instrueren, motiveren, corrigeren en enthousiasmeren van groepen en individuen... een leerproces waarvan de vruchten mij later goed van pas zouden komen. Toch zag ik mijzelf niet graag 'oud' worden in het onderwijs. Mijn creatieve impulsen vroegen om meer speelruimte.

 

Toen ik enkele proefopdrachten mocht verzorgen voor een tekstbureau, greep ik deze kans dan ook met beide handen aan. Mijn teksten werden goedgekeurd en gepubliceerd. En het waren niet de minste opdrachtgevers: Agfa Nederland en Vroom & Dreesmann.

Mijn creatieve zelfvertrouwen was nu ontketend. Ik liet er geen gras over groeien en stapte naar de Kamer van Koophandel om mijn bedrijf Artitekst in te schrijven. Vanaf dat moment verwierf ik zelf mijn klanten. En genoot ik van dit nieuwe leerproces: communiceren met heel nieuwe doelgroepen, die niet langer B1, 2H3 of 3V4 heetten, maar bijvoorbeeld 'alle potentiële aanschaffers van een lease-auto' of 'alle prospects voor een nieuw verzekeringsproduct'. Naast de grote, ook veel kleinere klanten: middenstanders, die ik mocht helpen fietsen en scooters te verkopen, of bedden en matrassen. Ik vond het allemaal even boeiend.

Want dat is wel het grootste voorrecht van een tekstschrijver: dat je zomaar terechtkomt in alle uithoeken van het bedrijfsleven en de maatschappij. Van huisvuilzakkenfabrikant tot meubelmakerij. Van winkelier-op-de-hoek tot multinational. Elke keer moet je je opnieuw verdiepen in de specifieke kennis en wetenschap die de klant eigen is. Bij iedere opdracht leer je weer iets meer over het bedrijfsleven, over de maatschappij. Kortom over... het leven zelf.


Toen een oplichter probeerde mijn bedrijf (en dat van duizenden andere ondernemers) geld af te troggelen, begon ik in 1993 - als een Peter R. de Vries avant la lettre - spontaan een actie tegen deze schavuit. Lees hier het hele verhaal.

     

Eerste tv-opname over de actie. De EO thuis op visite voor het programma 2Vandaag
 

Vervolgens heb ik in 1995 Stichting Eerlijk Zaken Doen (EZD) opgericht. Deze stichting bestrijdt de malafide advertentiewerving in Nederland. 
Na vijf jaar heb ik in 2000 mijn directeurschap van Stichting EZD beëindigd. Sindsdien ben ik weer beschikbaar als tekstschrijver en communicatieadviseur.

Ook houd ik mij bezig met enkele nieuwe creatieve projecten. Zoals technologische vernieuwing op het gebied van verkeersveiligheid en de ontwikkeling van z.g. 'formats' voor nieuwe televisieprogramma's.

Terug naar begin pagina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nedstat Basic - Free web site statistics