Ideeën
over verkeersveiligheid
Waar
het precies vandaan komt weet ik niet, maar ik heb al heel lang een bepaalde
affiniteit met verkeersveiligheid. En heb daar inmiddels ook uitgesproken
ideeën over.
Al op m'n veertiende fantaseerde ik - zittend naast mijn broertjes op de
achterbank van de VW-kever van mijn vader - over hoe het zou zijn als al die
auto's op de snelweg met elkaar 'verbonden' zouden zijn, als ze op een vaste
onderlinge afstand zouden rijden en dus ook allemaal tegelijk zouden optrekken
en afremmen. Dat zou niet alleen kop-staartbotsingen kunnen voorkomen, maar ook
een aanzienlijke uitbreiding van de wegcapaciteit opleveren. Ik dacht toen nog
aan 'stangen' tussen de auto's, want er was nog geen ICT en er bestonden nog
geen microchips. Inmiddels is zo'n systeem (maar dan elektronisch) volop in
ontwikkeling.
Laatste plan:
Honderden verkeersdoden besparen!
Nederland
telt jaarlijks circa 1100 doden in het verkeer. Dat is nog maar eenderde van wat
het 30 jaar geleden was.
Flitspalen en algemene snelheidscontroles helpen nauwelijks meer om het aantal
slachtoffers verder te verminderen en veroorzaken irritatie. Meestal gaat het
om kleine overschrijdingen, waarvan de boetes worden ervaren als extra
belastingheffing. Ik heb een beter plan, waarmee het verkeer al in één jaar met
tientallen procenten veiliger kan worden.
Mijn
plan is even simpel als effectief: surveilleer niet ‘at ramdom’ (in het wilde
weg, zoals tot nu toe gebeurt) maar doelgericht. Ten tweede: maak gebruik van
het enorme (gratis) potentieel aan oplettende verkeersdeelnemers. (Daarvoor is
het verkeersprogramma ‘Flistloterijshow’ uitermate geschikt, zie
vererop.)
Ook in het verkeer geldt de 80/20-regel: de meeste dodelijke ongelukken worden
veroorzaakt door een kleine minderheid van brutale, hardnekkige overtreders.
Deze minderheid die het grootste gevaar vormt, wordt nauwelijks opgemerkt. Die
verdwijnt anoniem in de massa. Als het KLPD zo iemand eruitpikt, is dat een
toevalstreffer. Mijn plan: maak een database gekoppeld aan een website en een
gratis telefoonnummer waarop iedereen grove overtredingen of gevaarlijke
verkeerssituaties kan melden (eventueel ook anoniem via de website van de Flitsloterij).
Met plaats, datum en tijd en liefst ook het kenteken.
Ik
zou een prototype willen laten ontwikkelen voor een computerprogramma met een
slim algoritme, waardoor de politie voortaan gericht kan surveilleren op
plaatsen en tijden waar de grootste ‘verkeersboeven’ actief zijn. Desnoods door
ze van huis af onopvallend te volgen. Zodat de pakkans vrijwel 100% wordt. En
dat gaat heel veel onschuldige verkeersslachtoffers schelen.
Nooit meer treindoden
In
1998 bedacht ik - op de avond na de ramp met een hogesnelheidstrein bij het
Duitse plaatsje Eschede (ca. 100 doden) spontaan een manier om het treinverkeer
voor nagenoeg 100% veilig te maken. In die zin dat botsingen of ontsporingen
niet meer zouden kunnen gebeuren.
Helaas heb ik het idee te lang laten liggen. Toen ik anderhalf jaar later naar
het Europees Bureau voor Industriële Eigendom in Rijswijk ging om een z.g.
'nieuwheidsonderzoek' te doen, bleek dat een Italiaans industrieel
ontwerpbureau op 'mijn vinding' drie maanden daarvoor octrooi had aangevraagd.
Het ging trouwens om een lichtgewicht 'monitor-treintje', volgehangen met
detectie-apparatuur, dat op een variabele afstand (afhankelijk van de
snelheid/remweg) vóór de echte trein uitrijdt. Dat karretje is zó licht, dat
het heel snel tot stilstand kan komen. Maar zelfs al zou het crashen, dan geeft
het in ieder geval een radiografisch signaal af aan de hoofdtrein (REMMEN!)
waardoor die trein met passagiers altijd automatisch en tijdig tot stilstand
komt. Het voorgestelde systeem is trouwens veel goedkoper dan de huidige
trajectbeveiliging. Vreemd eigenlijk dat het nog nergens is ontwikkeld.
Voetganger in de knel
Overheidsmaatregelen
die bedoeld zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen, pakken soms heel
anders uit. Ruim twintig jaar geleden begon het mij op te vallen dat steeds
vaker fietsers (later ook bromfietsers) over de stoepen gingen rijden. Ik was
daar zó verontwaardigd over, dat ik die mensen toen nog op hun gedrag aansprak.
Inmiddels is daar geen eer meer aan te behalen. Want zo'n beetje iedereen doet
het. En geen agent die er wat van zegt (doet het in z'n vrije tijd
waarschijnlijk zelf ook). En het zijn niet alleen maar onstuimige pubers, nee
ook ouders met hun kind in het kinderzitje en grijze bejaarden fietsen vrolijk
over het trottoir, alsof het daarvoor bedoeld is. Hoe dat kwam, vroeg ik mij
dus af. Dat ontdekte ik door goed te observeren.
Begin
jaren '80 van de vorige eeuw werden twee verkeersmaatregelen bedacht, die de
veiligheid zouden moeten vergroten. De eerste: verkeersdrempels in de straten
(om de snelheid van auto's omlaag te dwingen). De tweede: verlaagde stoepranden
op alle straathoeken (om de opkomende doelgroep 'gehandicapten' alle ruimte te
geven om de stoepen op en af te kunnen). Twee voorbeelden van onbezonnen
maatregelen die in de eerste plaats niet goed werken (hard optrekken en
schielijk afremmen bij elke drempel; rolstoelers die midden op de weg rijden en
de stoep helemaal niet gebruiken vanwege de daarop geparkeerde auto's). Maar
precies deze twee infrastructurele ingrepen lokten het gedrag uit voor fietsers
en brommerrijders om het trottoir als extra fietspad te gebruiken. Want
voordien kostte het je je banden, dan reed je door tot aan je huis, stapte af
en tilde je fiets of brommer op. Nu is er dus dat gemakkelijke opritje
(verkeersdrempel of verlaagde stoeprand) en rijd je daar soepel de stoep op.
Dom, dom, dom. Psychologisch onderzoek heeft al lang geleden uitgewezen dat
regelgeving en boetes niet werken als je de mensen zo'n groot fysiek voordeel
geeft. Daar gaan ze gewoon gebruik van maken, of het mag of niet.
Puntenrijbewijs
Omdat
ik me aanvankelijk nogal verzette tegen de auto als vervoermiddel, heb ik pas
op m'n 28e mijn rijbewijs gehaald. In één keer uiteraard, want ik had de lessen
nogal planmatig aangepakt. Maar ik had nog geen week mijn rijbewijs, of ik
maakte in al mijn enthousiame over dat verworven papiertje bijna een frontale
botsing, door een al te bravourige inhaalmanoeuvre. Toen, ruim twintig jaar
geleden, dacht ik spontaan: er zou een soort puntenrijbewijs moeten komen voor
beginnende automobilisten.
Intelligente snelweg
Bijna
twee jaar vóór minister Tineke Netelenbos ermee kwam, bedacht ik een concept
voor de 'intelligente snelweg' (en dus ook die naam). Het was een concept
waarin verkeersveiligheid gekoppeld werd aan filebestrijding en kostenbeheersing.
De huidige plannen en maatregelen gaan wel enigszins in de richting van mijn
concept, maar Verkeer en Waterstaat denkt naar mijn idee nog teveel als los
zand. Mijn concept gaat uit van een metafoor, door verkeersstromen te
vergelijken met de bloedsomloop in een zoogdier en de (water)circulatie in
ecosystemen. Door die als voorbeeld te nemen, ontstaan waardevolle ideeën voor
oplossingsrichtingen.
Dodehoekspiegel ziet ook niet alles
Er
zijn soms ook incidenten - in dit verband: ongevallen - die te denken geven.
Deze keer reed ik er toevallig langs, kort nadat het ongeluk was gebeurd.
Een schitterende zomerdag, 13 juni 2003, in het Haagse Statenkwartier. Een
jonge vrouw staat te wachten voor het verkeerslicht. Als het licht op groen
springt slaat de vrachtwagen achter haar rechtsaf. Haar fiets – met kinderzitje
– wordt geplet onder de wielen en blijft vermorzeld achter op het kruispunt. De
vrachtwagen sleurt de vrouw nog vijftien meter mee, voordat de chauffeur merkt
dat er iets aan de hand is, en stopt. Ze zit klem tussen het chassis en het
asfalt.
De
hulpdiensten zijn snel ter plaatse. De brandweer slaagt er na enkele uren in om
de loodzware vrachtwagen, geladen met een container vol puin, voorzichtig,
centimeter voor centimeter, op te krikken. Een arts van het Mobiel Medisch
Team, aangevoerd per helikopter, stabiliseert intussen het slachtoffer.
Geluk
bij een ongeluk: het kinderzitje was leeg. Moeder had haar kindje net naar
school gebracht en kwam er zelf vanaf met ‘slechts’ een bekkenbreuk en schaafwonden.
Pikant detail: de vrachtauto was voorzien van de dodehoekspiegel, die inmiddels
verplicht is. Hoe kon dit dan toch gebeuren?
Het
antwoord: dit fietsslachtoffer stond niet naast de vrachtauto te wachten
op het groene licht, maar ervóór! Toen het licht op groen sprong,
reageerde zij een fractie later dan de optrekkende vrachtwagenchauffeur die
compleet die over haar heen keek. En reed.
‘Stomme
fietsers’, zou je denken. Om voor zo’n vrachtwagen te gaan staan.
Nou…
niet helemaal. Diverse gemeenten hebben besloten om z.g.
‘fietsers-opstelstroken’ op het wegdek aan te brengen. Zodat de fietsers vóór
het autoverkeer gaan staan in plaats van ernaast. ‘Om ongelukken bij het
rechtsafslaan te voorkomen’. Zij deden dit op verzoek van de Fietsersbond, die
dit op zijn website nog steeds aan gemeenten adviseert (als punt 6 van hun
‘Zeven actiepunten’).
Deze
foto’s laten zien hoe een goedbedoelde maatregel kan leiden tot juist méér - en
heel ernstige - verkeersongelukken. Hier is dus niet goed over
nagedacht.
Misschien tijd voor een campagne richting fietsers? Ga nóóit voor een
vrachtwagen staan. En als je er naast staat: ‘neem’ geen voorrang, ook al heb
je die. En een spiegel boven de voorruit, waarin de bestuurder kan zien wat er
vóór zijn cabine staat, lijkt ook niet overbodig.
Flitsloterijshow (tv-format)
Ruim
twee jaar geleden bedacht ik een (interactief) televisieprogramma, dat op een
onderhoudende manier ons verkeersgedrag zou behandelen. En dus niet de
zoveelste kloon van 'Blik op de weg'. Integendeel, mijn concept voor dit
programma is juist ontstaan vanuit een zekere ergernis over het
paternalistische en belerende toontje dat Blik op de weg kenmerkt. Ik
bedacht een programma-format voor tv, radio en internet, waarbij het begrip
'geflitst worden' een geheel nieuwe betekenis krijgt. En waarbij iedere
weggebruiker met zijn kenteken kan deelnemen voor een tientje per maand, om
mooie prijzen te winnen.
Het idee: we gaan niet letten op overtreders, nee we gaan 'jagen' op de
verkeersdeelnemers die juist heel netjes rijden. En die gaan we flitsen! Elke
keer als iemand wordt 'betrapt' op goed verkeersgedrag, krijgt die persoon een
prijs in plaats van een acceptgiro. Wie bijvoorbeeld keurig op tijd teruggaat
naar de rechterstrook. En wie goed afstand houdt, in plaats van te
bumperkleven. De prijs is steeds 2x zo hoog als de boete die de bijpassende
overtreding zou hebben opgeleverd. Dus: waar verkeersbromsnor mr. Koos Spee
bijvoorbeeld 160 euro wil afrekenen voor een overtreding, krijg je van de Flits
Loterij Show 320 euro bijgeschreven als je je aan die regel houdt en geflitst
wordt.
Maar dat is nog lang niet alles. Het programmaformat houdt ook in, dat we
mensen met een onopvallende video-auto gaan volgen. Als ze gedurende een vaste
tijd (bijvoorbeeld 20 minuten) geen enkele verkeersfout maken, worden ze
ingehaald en aan de kant gezet (niet met een matrixbord: 'Politie! Volgen!'
maar met de wat vriendelijker mededeling: 'Flitsloterij! Gaat u mee?').
De verraste bestuurder mag dan verderop een cheque van 5000 euro in ontvangst
nemen. Lachen, gieren, brullen. En dan vragen of de bestuurder misschien zijn
rijgedrag nog in de videowagen terug wil zien? 'Nee hoor, laat u maar.'
De echt grote prijzen kunnen worden verdiend in het maandelijkse tv-programma,
de Flits Loterij Show. Ook voetgangers, fietsers, brommerrrijders en
andere weggebruikers kunnen daaraan meedoen, kortom iedereen. In dat programma
zitten nog wat meer leuke onderdelen. Zoals de Verkeersrechtbank,
waaraan mensen hun verkeersboetes kunnen voorleggen. Officier van justitie
(aanklager) is mr. Spee (afgewisseld met mw. Peijs, Minister van V&W). Een
forum van deskundigen, BN'ers en het kijkerspubliek (interactief, via telefoon
of sms) vormt de 'rechtbank' en doet uitspraak. Als de verkeersovertreder in het
gelijk wordt gesteld, krijgt die niet alleen zijn betaalde boete terug, maar
nog eens vijf keer het bedrag van die boete als prijs! Maar... als de uitspraak
in zijn nadeel is, moet hij een diepe buiging maken en 'sorry!' zeggen tegen
resp. mr. Spee of mevrouw Peijs (die als 'spitting-image' figuur in studio
aanwezig is). Op die manier zorg je ervoor dat alleen serieuze gedupeerden zich
in deze situatie begeven. En er dus altijd een serieuze discussie ontstaat over
de desbetreffende verkeerssituatie.
Daarnaast is er ook een Verkeerscabaret, waarin diverse actuele
verkeerszaken parodiërend op de hak worden genomen. Denk hierbij aan een sfeer
als in het programma Kopspijkers.
Het Flitsloterijshow-format bevat nog meer onderdelen, maar die zal ik
hier niet behandelen. Het beoogde programma is in ieder geval vernieuwend,
speels, humoristisch, dwars, ironisch en zelfs enigszins rebels. In die zin dat
het zich afzet tegen verouderde opvattingen over het verkeer zoals die bestaan
bij diverse organisaties die nu nog de overheid naar de mond praten om hun
subsidies te behouden. Het programma heeft dus in essentie een heel serieus
uitgangspunt. Mijn pretentie is zelfs, dat als dit programma aanslaat bij het
grote publiek, het méér zal bijdragen aan een veiliger verkeer, dan alle
verkeerscontroles en flitspalen bij elkaar. Is dat niet een fantastisch idee?
Dat het Nederlandse volk, met een knipoog naar politie en justitie, zich
steeds beter aan de verkeersregels gaat houden? Om prijsjes te winnen in plaats
van boetes te betalen?
Ik heb dit programma-format voorgelegd aan Endemol. Die wees het af, zonder
enig commentaar. Ik had geen tijd om uit te zoeken wie er bij de andere
omroepen verantwoordelijk zijn voor de acquisitie van nieuwe tv-formats. Maar
goed, het complete stuk ligt dus nog op de plank. Als er een omroep of
productiemaatschappij geïnteresseerd is, dan stuur ik het wel even toe. Hier is
de link.
Bel 070-366.25.76 of mail arjan@artitekst.nl
Terug
naar beginpagina